Portable contacts

Heb jij dat probleem ook dat je adresboek voortdurend flipt? Waar ben ik, wat moet ik en doe ik wel de goede dingen…lijkt van toepassing op het adresboek wat ik heb.

Het is allemaal begonnen met een spreadsheetje in Lotus 1,2,3, waarin ik mijn contactgegevens bijhield. Toen kwam MS Outlook uit 1997, Exact CRM, SAP CRM en inmiddels doe ik het met verschillende ……veel wisselende contacten, veel behoefte aan simpele doch doeltreffende software.

Na de intrede van de mobiele telefoon, de zakjappanner en de eerste handhelds zoals PSION, PALM en weer een NOKIA is er dan nu de iPhone als verlengstuk van mijn ego.

Allemaal maken ze het niet gemakkelijker om gegevens op een ordentelijke manier te bewaren. Maar er is hoop….die komt uit d de hoek van de web 2.0 applicaties. Na een tijdje tevreden gewerkt te hebben met Intellysync is er nu een applicatie genaamd Plaxo. Hiermee is het mogelijk om alle e-mail boxen (de navolgers van MS Outlook en Outlook Express zijn Thunderbird, Apple Mail) ook nog de online varianten zoals Gmail, Yahoo mail, Live  en ga zo maar door. Overal bewaar je contacten en nergens is het gemakkelijk om een ondubbeler in te schakelen.

Fout…dat doet dus Plaxo in combinatie met Apple , die ontdubbelt en die let op  of er overeenkomstige gegevens worden gewijzigd of toegevoegd.

Het synchroniseren van gegevens is nog zo makkelijk niet. We denken al snel dat we ook de backup mechismes onder de knie hebben maar schijn bedriegt vaak. Worden gegevens, plaatjes en dergelijke wel gebackupped?

Met portable contacts wordt een poging gedaan om de problemen de wereld uit te helpen. Hoe lang nog dat we daarvan kunnen profiteren? Is er leven na het CRM tijdperk, is er hoop voor die mensen die net als ik soms verstrikt raken in het oerwoud van tegenstrijdige en onduidelijke afspraken?

Mijn conclusie is voorzichtig en positief: Ja…maar er moet nog veel worden gedaan aan implementatie en uitwerking van de standaard. Zodat intelligent CRM ook daadwerkelijk kan worden toegepast.

BPM van het commerciele aspect van je organisatie is echter het eerste wat goed gestandaardiseerd moet worden om die intelligentie ook in het proces op te dwingen. Er zal nog veel BPR nodig zijn om uiteindelijk intelligent CRM mogelijk te maken.

En of het dan gedeeltelijk samenvalt met wat wij tegenwoordig BI noemen dat is een questie van sommige van deze experts eens een kijkje bij elkaar in de keuken te laten kijken.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.